Naar Texel met de nieuwe propeller

Vluchtnummer 421
Vluchtnummer 422
Het is lang geleden dat ik een leuke tocht gemaakt heb, en dat had toch ook vooral te maken met het feit dat de propeller krom was geraakt. Dat gedoe met de propeller is alweer drie maanden geleden gebeurd, en vorige week pas vloog de PH-MBW weer voor het eerst.

De kist vliegt dan wel weer, dat betekent niet dat we alles mogen doen en laten met het vliegtuig; de motor is helemaal nagekeken, heeft een nieuwe krukas gekregen en moet nu opnieuw inlopen. Dat moeten we in de eerste 25 uur na de revisie doen door vluchten van minimaal 1 uur te maken met een toerental van 2500; dat is iets meer dan normaal, het is dan ook een beetje lastig omdat je gehoor steeds tegen je zegt dat de motor te snel draait, maar dat hoort dus zo. Als je je niet aan deze inloop periode houdt dan heb je kans dat de motor een oliezuiper wordt.

John en ik hebben gelijk vorige week wat uren op de klok gezet en we merkten het verschil al na die uren: de motor wordt minder warm doordat de motor soepeler gaat lopen en dus minder wrijving heeft; we zijn er erg blij mee, de motor start en loopt als een zonnetje.

Vandaag ben ik van plan flink wat motortijd te maken. Ik heb mijn zus uitgenodigd om met me mee te gaan naar Texel; niet zomaar – vanaf Hilversum via de zuidkant van Rotterdam naar de kust en dan omhoog naar Texel. Daar lunchen, en vervolgens van Texel via Vlieland, Terschelling, Ameland, en Schiermonnikoog terug over het vasteland naar Hilversum.

De heenreis doen we in 1 uur en 40 minuten; Amsterdam Info staat op en zonder noemenswaardige problemen komen we op Texel aan. Wel even een mooie zijwindlanding maken, het waait hard en de wind staat verre van recht op de baan.

Voordat we aan de terugreis beginnen lopen we nog even via Ed de Bruin op de toren. Na de landing had ik Ed gevraagd hoe ik toestemming kan krijgen om over Vlieland te vliegen; dat is niet triviaal want doordeweeks is dat een militair oefengebied. Ed belt de militaire basis op, maar er wordt niet opgenomen. Een teken dat de Restricted Area niet actief is. We moeten Dutch Mil oproepen en om een klaring vragen.
Zo gezegd, zo gedaan. In de lucht neem ik contact met Dutch Mil op en ik mag gelijk de Restricted Zone in. We hebben dit eerste stuk flink wind mee; op de snelheidsmeter in de kist staat 95 knopen, de GPS zegt zo nu en dan 125; dus 40 knopen (74 km/uur) gratis snelheid. Het is schitterend om zo over de waddeneilanden te vliegen, ik ben alleen wel continu bezig om tussen de vogeltjesgebieden door te vliegen – ze zouden eens kunnen schrikken van het vliegtuig en dat kan mij een flinke bekeuring opleveren.

Boven Schiermonnikoog rechtsaf richting Hilversum, weer tussen de vogeltjesgebieden door; nu gaat het niet zo hard meer omdat we nu zijwind hebben. in totaal duurt de terugvlucht 1 uur en 50 minuten.

Dus vandaag 3 uur en 20 minuten op de motor bijgeschreven; we zijn weer wat dichter bij de 25 vlieguren. Als die voorbij zijn dan mogen we weer wat kortere vluchten maken, en mag ik weer met de kist over de kop!


De heenreis

View Larger Map
De terugreis

View Larger Map