De piloten van het vliegtuig van gisteren wilden vanmorgen 7:40 alweer op het veld zijn, dat is ons veel te vroeg – we regelen zelf wel een taxi. Kwart over tien zijn we op het veld, een mooie tijd. Onze taxichauffeur wil wel wat vertellen en geeft ons allerlei informatie. Bijvoorbeeld over een mosterdfabriek die hier staat en ten tijde van de DDR de mensen hier een bestaan gaf. En dat het vliegveld door de luchtmacht is gebruikt – vandaar dus dat het zo’n brede en lange baan is. Komend weekeinde is er een grote luchtshow maar daar zijn we dus net te vroeg voor.
Het doel van vandaag is Siegerland, dat zou onze laatste slaapplaats moeten worden. Maar eerst naar Magdeburg City, dat veld hadden we gisteren ook al in beeld omdat ze daar Mogas hebben, de goedkope vorm van benzine waar dit vliegtuig op mag vliegen. Het is een soort auto super plus benzine dat goedgekeurd is voor ons vliegtuig, de PH-SKC, en een stuk goedkoper is dan de standaard Avgas 100LL. Mogas was in Polen nauwelijks te krijgen dus daar tankten we Avgas.
Ik heb Magdeburg City van tevoren gebeld, en we zijn welkom. Niet in de loop van de middag pas aankomen want dan doet de Mogas benzinepomp raar door de hitte, dat moet lukken.
Op de buienradar zagen we de hele tijd al een buienlijn hangen in de buurt van Magdeburg maar het lijkt erop dat het richting noordoosten weg trekt. Ik maak me er geen zorgen over, we gaan lekker vliegen! Rond half elf zijn we klaar voor vertrek; behalve dan dat we eerst die 2.2 km baan helemaal terug moeten rijden (backtrack heet dat in vliegtermen). Dat is nooit zo fijn want je gaat dus eigenlijk tegen de richting in, er zal maar iemand aan het landen zijn – dat is niet goed als je elkaar tegen komt. Om dat te voorkomen meld je altijd duidelijk op de radio wat je van plan bent, anderen doen dat ook zodat je van elkaar weet waar je bent en wat je aan het doen bent.
Bautzen – Magdeburg City
Dan gaan we eindelijk de lucht in. Het eerste deel van de reis verloopt prima, maar dan doemt een grijze muur voor ons op. De regen is toch nog niet weggetrokken! Vóór ons is het grijs, rechts ook, naar links kan ik enigszins door de regen heen kijken. Dus de route een stuk naar links verlegd om zo door de wat lichtere regen heen te vliegen. Wordt de kist ook weer een beetje schoon. Na de bui weer richting veld sturen dat lekker in het zonnetje ligt.
De landing is gewoon slecht. Bij het afvangen van het vliegtuig (vlak voordat je de grond raakt) valt het vliegtuig plotseling uit de lucht waardoor een flinke harde landing ontstaat. Ik schrik er zelf van, het vliegtuig stuitert nog een keer omhoog en daarna nogmaals neerzetten. Gelukkig kan een Cessna dit makkelijk aan, het was niet gevaarlijk, maar schrikken was het wel.
We rijden naar de benzinepomp en gooien beide vleugels helemaal vol, de laatste keer tanken deze vakantie. Daarna lunch bij restaurant Paparazzi.
Achter het vliegtuig staat restaurant Paparazzi.
Duidelijk te zien waar we naar links gestuurd hebben om de regen te vermijden
Magdeburg City – Siegerland Arnsberg Menden
De bedoeling vandaag is dus eindigen in Siegerland, maar volgens de buienradar gaat het daar al rond een uur of twee regenen, en dan zijn we er nog niet. Dus op zoek naar een ander veld waar het lang genoeg droog blijft; de keuze valt op Arnsberg Menden, mede omdat het in een kronkel van de rivier Ruhr ligt.
Om één uur hangen we weer, zonder verdere gekke dingen komen we aan bij Arnsberg Menden. Het veld zelf ligt op een heuvel, vóór het begin van de baan en na het einde van de baan is er afgrond, goed mikken dus bij de landing want iets te vroeg landen kan niet!
Afgrond vóór het begin van de baan! De vlekken op de foto zijn overleden insecten op de voorruit.
Na de landing vragen we of de kist in een hangar mag staan, helaas niet, dus dat wordt de kist weer vastbinden aan de grond.
De terminal en toren van Arnsberg Menden
Betalen vandaag graag want het is niet zeker dat morgenochtend iemand aanwezig is. We krijgen zelfs instructies over hoe het veld ‘illegaal’ te betreden. Gezien onze standaard vertrektijden voorzie ik geen problemen.
De kortste route was via de zuidkant van Paderborn geweest, maar omdat de kans op regen en lage bewolking (lees: de grond omhoog komt richting wolken) in de heuvels het grootst is, toch maar de noordkant gekozen.
De taxi
Er wordt een taxi voor ons gebeld. Het duurt even maar dan verschijnt er inderdaad een. Vincent had een hotel gevonden en de taxi brengt ons er naar toe. Dag wil zeggen, ik zie op een gegeven moment dat hij afwijkt van wat Google Maps de beste route vindt. Dat kan natuurlijk, maar dan vraagt hij ons of we het leuk vinden om even langs het centrum te rijden. Bij mij gaan allerlei alarmbellen af, maar Vincent knikt al instemmend. We moeten sowieso omrijden zegt de chauffeur want er zijn wegwerkzaamheden bij het hotel. Ik vertrouw het voor geen meter en ik zie hem gewoon een stuk omrijden. Uiteindelijk zijn we meer dan 50 euro voor de rit kwijt, ik voel ons vreselijk genaaid.
De stad Arnsberg
Arnsberg is net zo’n slaapstadje als Bautzen, maar dan wat minder gezellig. Het leuke is dat in het midden van het stadje een smalle heuvelrug ligt, die wandelen we helemaal naar boven waar de resten van een oude burcht staan. Leuk om te zien, leuk uitzicht boven.
Terug beneden eten we wat en lopen een stukje langs de Ruhr, Daarna verhaal schrijven en naar bed.
Hieronder nog wat foto’s van Arnsberg.