Norma (Diaz) en Arthur Lewis (Marsden) zijn een jong stel dat in korte tijd meerdere tegenslagen op hun pad vindt; ze hebben te weinig geld om hun huis te kunnen bekostigen en vervolgens raakt Arthur ook nog zijn baan kwijt.
Als ze ineens een mysterieuze doos met een rode knop erin op hun deurmat vinden weten de twee eerst niet wat ze hiermee aanmoeten. Wanneer de mysterieuze en mismaakte Arlington Steward opduikt en hun uitlegt wat deze doos aan mogelijkheden biedt, raken Norma en Arthur echter geïnteresseerd. Steward vertelt het stel dat zij een miljoen dollar krijgen als zij de knop indrukken. Hierdoor zal echter ergens op de aardbol iemand die zij niet kennen om het leven komen.
Verleid door de mogelijkheid om van hun geldzorgen af te komen besluiten Norma en Arthur de gok te wagen, ook al zijn ze hierdoor indirect schuldig aan moord en ook al vinden ze die Arlington Steward maar een weinig betrouwbaar persoon. En natuurlijk blijkt het stel al snel een helemaal verkeerde keuze gemaakt te hebben door op het aanbod van Steward in te gaan, waardoor hun eigen levens én dat van hun zoontje Walter ineens in gevaar komen.
Regisseur Richard Kelly, die in één klap beroemd werd met zijn debuut ‘Donnie Darko’, revancheerde zich met deze film voor zijn wereldwijd neergesabelde tweede film ‘Southland Tales’. Het verhaal is gebaseerd op een kort verhaal van Richard Matheson, dat Kelly uitbouwde tot een volledige speelfilm.
Omdat ‘The Box’ zich in de jaren zeventig afspeelt leek het de filmmaker wel een leuk idee om de personages van Norma en Arthur te baseren op zijn eigen ouders. Of die hier nou zo blij mee waren is niet bekend.
THE Box krijgt een 7,5; hij was hard onderweg naar een acht, maar het eind was niet sterk genoeg. Wel een aanrader.