De wekker gaat weer om 7 uur ’s ochtends ondanks dat het de derde zeedag is. Vincent heeft weer wat leuks geregeld: een rondleiding door de boot, we gaan onder andere naar de keukens, opslag, machinekamer, wasserij, crew bars, en jawel: de brug!
De tour begint om twintig over negen, eerst ontbijten en dan naar het verzamelpunt.
We zijn de tweede groep deze ochtend, elke dag worden twee van deze rondleidingen gegeven om deze tijd.
Daar gaan we!
Eerst naar de keukens, we zien hoe in enorme ketels soep gemaakt wordt, hoe voorbereidingen getroffen worden voor het avondeten, we zie de afdeling koekjes waar zo’n dertigduizend koekjes per dag (ja, per dag) gemaakt worden. Gebakjes, ijs voor de ijssalon, alles wordt hier aan boord vers gemaakt.
Er is geen gas aan boord, koken gebeurt elektrisch en met hete stoom afkomstig van de motoren.
We dalen langzaam af in de boot en komen bij de opslagruimtes, hier liggen alle voorraden zoals vlees, vis, groente, fruit, enz enz. Alles in eigen koelcellen op de juiste temperaturen, het vlees wordt bijvoorbeeld bij -20 bewaard.
We zien slagers aan het werk, machines die sla snijden en wassen, en nog veel meer. We mogen overal naar binnen en zoveel foto’s maken als we willen.
Bij de afvalverwerking krijgen we te horen dat zo ongeveer alles gerecycled wordt, blik wordt verzameld en verkocht op het land waarbij de opbrengst naar het personeel gaat, etensresten worden vermalen en aan de vissen gevoerd, restafval wordt verbrand in twee grote ovens. Je ziet door het hele schip heen dat afvalscheiding al begint bij de bron, de afvalemmers.
Dan komen we bij de engine control room, hier vandaan worden alle grote systemen in de gaten gehouden. De dienstdoende engineer vertelt honderduit over hoe het schip werkt.
Het hart zijn 6 enorme dieselgeneratoren, alles aan boord is elektrisch en wordt dus gevoed vanuit deze generatoren. Ook de drie achterschroeven en vier boegschroeven; dat is vrij bijzonder, het zijn dus elektromotoren, de schroeven worden niet met een as vanuit de motor aangedreven.
Het heeft een enorm voordeel, omdat de schroeven niet op een as zitten kunnen ze gedraaid worden. Het schip heeft geen roer, om te sturen worden de motoren een stukje gedraaid, ze kunnen 360 graden rondgedraaid worden en daardoor is het schip heel goed manoeuvreerbaar.
Ook de airco units lopen op stroom van de generatoren, ze houden het hele schip op 23 graden.
Verder wordt vanuit de control room ook de waterzuivering bestuurd, de boot neemt zeewater in en vormt het via twee verschillende processen om naar drinkwater.
We zakken af tot onder de waterlijn, bij de wasserij hoor je allemaal getallen voorbij komen, het begint aardig te duizelen. Handdoeken van de hutten, beddengoed handdoeken bij de zwembaden, het gaat om gigantische aantallen die elke dag weer gewassen worden in een enorme wasmachine met negen trommels. De was gaat van trommel naar trommel en krijgt in elk deel een aparte behandeling. Daarna moet er nog gestreken en geperst worden, daar staan ook grote machines voor om dat voor elkaar te krijgen.
We stijgen weer op en komen bij het Amber theater uit, achter de coulissen dan. Gister zagen we hier een prachtige voorstelling, Blue Planet, nu zien we de rekwisieten die gebruikt zijn. De opper-toneelman vertelt ook honderduit over hoe dingen werken en laat ons de kleedkamers zien. Zo nu en dan realiseer je je dat je op een schip zit, niet in theatergebouw.
Aansluitend komen we bij de ruimtes waar het personeel zich kan vermaken als ze niet werken. Er zijn maar liefst drie bars voor ze aan boord, er is een personeelsrestaurant en ze hebben een soort van spelletjesruimte. Bij een van de bars krijgen we een glaasje champagne aangeboden. Die bar sluit aan aan het heli platform, daar mogen even naar toe. Ook leuk!
En dan dat waar iedereen het meest naar uit kijkt: we gaan een kijkje nemen op de brug. We gaan met de gastenlift naar de twaalfde, we krijgen een full body check (kregen we ook bij de engine control room), en dan mogen we naar binnen.
Het is een hele grote open ruimte met in het midden een instrumentenpaneel en twee grote stoelen. Dat valt een beetje tegen, ik verwachtte veel meer. Alle informatie staat op enkele grote schermen, en met 4 hendels kunnen de 3 achterschroeven en de boegschroeven bediend worden. Dat is het ongeveer.
De dienstdoende mevrouw op de brug is ook al enthousiast aan het vertellen als er plotseling een doordringende telefoon gaat. We worden snel in een hoek gestuurd, het blijkt de alarmtelefoon te zijn. Gelukkig redelijk loos alarm, en het verhaal wordt hervat.
Nog een detail, het schip heeft aan beide zijden een vin die uitgeklapt kan worden onder de waterlijn. De vinnen worden gebruikt om het schip stabiel te houden, aan de ene kant om passagiers niet ziek te laten worden, maar ook om er tijdens voorstellingen met acrobatiek ervoor te zorgen dat de grond niet onder de acrobaat verdwijnt door het golven van het schip. Of als een schoonspringer van 17 meter hoogte in het zwembad duikt, dan wil je wel dat het bad er nog ligt als de sprong begonnen is. Daarvoor worden de de vinnen uitgeklapt.
Ik heb zeer veel foto’s gemaakt tijdens de tour, hieronder vind je een uitgebreide selectie.
Ik ga na de rondleiding richting solarium, Vincent heeft nog kans op een prijs: hij heeft een gok gedaan naar de prijs van een kunstwerk en vanmiddag is de uitslag. Wat denk je? Juist, niet gewonnen.
Verder doet hij nog mee met een danslesje met als doel plotseling een voorstelling te geven op de Royal Promenade. Om vijf uur gebeurt het, een heel stel mensen begint spontaan te dansen, erg grappig, omstanders vinden het ook leuk.
Beginnen met een heerlijk ontbijtje aan zee
Eerste blik in de keuken, nu nog rustig
Er wordt elektrisch en met stoom van de motoren gekookt
Voorbereiding van de tapas voor vanavond
Deze machine maakt in 6 seconden dit bord vol bolletjes deeg
Vriescel voor vlees, -20 graden celcius. Bijna leeg aan het eind van de cruise week
Een kleine wasmachine of droger
De echte wasmachine met 9 trommels naast elkaar, de was doorloopt alle voor de verschillende stadia
Een van de drie bars voor het personeel
Het helikopterplatform, alleen toegankelijk vanaf personeelsbar
Op het voorste punt van het schip
Omhoog kijken vanaf het helikopterplatform
Zij mag het schip vandaag besturen
Hiervandaan wordt het schip bestuurd
Controle paneel waarmee de motoren worden bediend
Uitzicht vanaf de zijkant van de brug
Laatste blik voor we van de brug af moestene
Vincent doet mee met een flash line dance